leikattuMikä näistä on tietokoneen aivot? Emolevy, professori, tuuletin vai prosessori? “Paina äkkiä sitä sinistä kolmiota!” Oppilaista huokuu ilo ja innostus. Käytävillä kuuluu lasten naurun tirskahduksia ja usean lapsen kädessä on kännykkä tai tabletti. Käytäviä koristaa värikkäät kankaat ja yhden luokan oviaukko on muuttunut nallenpesän tunneliksi. Toisaalta puolestaan kuuluu pelien ääniä ja tunnelmaa luovat värikkäät tunnelmavalot. Yhteen luokkaan kurkistettaessa näkyy purettuja tietokoneita, joiden sisästä kajastaa valo. Silmät ymmyrkäisinä lapset kertovat, että ihminen johtaa sähköä…

Mistä ihmeestä on kysymys?

piirtäjäOlipa paikkakunta Vihti, Jämsä tai Kajaani, on lapsien ja opetushenkilöstön innostus ollut käsin kosketeltavaa, kun olemme järjestäneet teknologiaseikkailuja. Seikkailuihin on osallistunut niin pieniä kuin isojakin seikkailijoita. Seikkailut ovat koostuneet aina kolmesta eri teemasta: taide, tiede ja peli. Jokaisesta teemasta on järjestetty useita erilaisia pajoja, joiden sisältö on vaihdellut tarpeiden mukaan.

Jämsän Vitikkalan koulu on ollut Opinsysin asiakkaana jo 10 vuoden ajan, jonka kunniaksi koululla järjestettiinkin koko koulun teknologiaseikkailu. Luokat olivat ennakkoon valinneet, mitkä seikkailupajat erityisesti kiinnostavat ja sen mukaan osallistuivat seikkailuun. Nallerobotti-pajassa ei kulunut aikaakaan, kun oppilaat jo ohjelmoivat suloiset nallet heiluttamaan käsiään. Koulun liikuntasalissa raikui lasten nauru, kun he pääsivät tutustumaan vanhoihin peleihin. Osa puolestaan tutustui sähkölaitteiden sisältämiin aarteisiin ja tuunasi koulun tietokoneiden taustakuvia.

neakurkistaaVihdin pääkirjaston kätköissä järjestettiin teknologiaseikkailu 10-vuotisjuhlan kunniaksi, johon osallistui melkein kaikki Vihdin 5. ja 6. luokkalaiset eli noin 800 oppilasta. Oppilaiden omat älylaitteet olivat myös käytössä, kun he vastasivat visaisiin kysymyksiin tietokoneiden osista. Kirjaston kätköissä oppilaat kuvasivat sarjakuvien innoittamana trailereita ja lehtisali täyttyi ilon kiljahduksista, kun lapset ohjelmoivat nallet vilkuttamaan. Kirjastoon oli rakennettu myös kaksi erilaista peliluolaa. Toisessa pääsi tutustumaan historian havinaan ja toisessa nykypäivän pelit houkuttivat lapsia. Kirjasto täyttyi lasten iloisista huudahduksista, kun Yhdistä-peli haastoi lapset venymään ja johtamaan sähköä.

Seikkailemassa kävi myös vieraita. Kansanedustaja Eerikki Viljanen kävi tutustumassa oppilaiden seikkailuun. Myös JUKO:n pääluottamusmies Yrjö Kangas ja OAJ:n Vihdin opettajien puheenjohtaja Leila Juote osallistuivat tapahtumaan.

vieraat

Illalla teknologiaseikkailu raotti verhonsa kaikille kirjastokävijoille. Eri ikäiset seikkailijat vauvasta vaariin tutustuivat jänniin pajoihin.

DSC_0452Kajaanin Montessori-leikkikoulullakin tutustuttiin teknologiaseikkailuun. Lattiaan ilmestyneet nallen tassunjälket johdattivat 3-6-vuotiaita lapsia ja heidän huoltajiaan seikkailuradalla. Kaikki keräsivät suoritusmerkintöjä seikkailupassiinsa. Sähkön johtaminen ihmisketjulla jännitti aluksi, mutta pian jokainen venyi mitä uskomattomimpiin suorituksiin. Nallen tassunjäljet johtivat iloisen joukon myös tutustumaan animaatioiden tekemiseen. Legot heräsivät tarinoissa eloon ja jännittävät animaatiot valmistuivat varmoin ottein. Seikkailussa lapset ryömivät nallenpesään, jossa pääsikin tutustumaan ohjelmointiin useiden nallejen kanssa. Tietokoneella lapset pääsivät myös piirtämään. Musisointi tablet-laitteilla motivoi niin pieniä kuin isojakin seikkailijoita. Ja seikkailun lopuksi tietokoneiden sisältä etsittiin kultaa ja kylläpä kyllä, etsintä tuotti tulosta ja kimmeltävä kulta löytyi taskulamppujen valossa. Seikkailun lopuksi 6-vuotias Kosti totesi leveä hymy huulillaan: “Paras päivä ikinä!”

Minna Kela