Minulta on monesti kyselty miksi ihmeessä me touhuamme tietokoneiden kanssa vaikka päditkin on keksitty. Kysymys on todella hyvä ja ansaitsee vastauksen. Vastaus kertoo mitä teemme (pädienkin kanssa) ja miksi.

Meidän eromme moniin muihin firmoihin on, että me emme elä laitteiden myynnillä. Meille ei ole mitään rahallista merkitystä sillä ostavatko koulut tai oppilaat laitteita. Emme yritä maksimoida myytyjen laitteiden määrää, vaan koululaisten ja opettajien saamaa hyötyä.

Toinen erikoisuutemme on, että meillä on vain kouluja asiakkaina. Meille koulut eivät ole täyteasiakkaita eivätkä hyväntekeväisyyttä. Olemme valinneet työntekijämme vain kouluja varten, tekniset työkalumme ovat kouluille kehitettyjä, meillä on opettajia töissäkin. Tällainen keskittyminen ei mullista maailmaa viikossa tai vuodessakaan, mutta 5-10 vuoden aikana se tekee ihmeitä.

Yhtä oikeaa laitetta ei koulun tarpeisiin ole.

Näkemyksemme laitteista on selvä. Yhtä oikeaa laitetta ei koulun tarpeisiin ole. Uuden opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet voi saavuttaa periaatteessa yhdellä tietyllä laitteella, mutta… Kätevää ja taloudellista se ei ole. Kouluilla on monenlaisia laitteita ja oppilailla kotona lisää. Uusia keksitään joka viikko. On järkevää ja vastuullista hyödyntää kaikki toimivaksi havaittu vanha – uutta kokeillaan ja hiotaan siinä rinnalla.

Meillä voimat käytetään siihen, että erilaisten laitteiden avulla saadaan perusasiat toimimaan. Perusasioihin kuuluu tekniikan toimivuus ja helppo käytettävyys. Opettajien tyytyväisyys ja motivaatio on tärkeä oppimisen edellytys. TVT ei edistä opetusta tai oppimista, jos jatkuvasti pitää olla varasuunnitelma valmiina tai aika kuluu laitteiden säätämiseen. Emme yritä arvata mikä muotiin tuleva laite tai ohjelma saa suosiota. Arvauksien sijaan otamme uusia välineitä kokeiluun. Kouluilta tulevien kokemusten perusteella välineet ja käytännöt joko kuolevat pois tai kehittyvät eteenpäin.

 

Mitä meiltä saa?

Koulujen Opinsys-tietokonepalvelun tuntevat lähes kaikki. Rakennamme systeemit ja pidämme huolta koulujen tietokoneista. Tarkoituksena on varmatoiminen ja taloudellinen paketti, jolla TVT-avusteinen opetus ja oppiminen sujuu.

Tekniikan lisäksi koulutamme ja tuemme opettajia. Tavallisten peruskoulutusten lisäksi järjestämme koulutuksia joissa kerromme kuinka tvt-laitteita voidaan hyödyntää opetuksessa.

Kannettavat tietokoneet ovat olleet meillä mukana Suomen ensimmäisistä koulujen miniläppärikokeiluista asti. Nykyisin kannettavilla on kaksi roolia. Niitä voidaan käyttää koululla pöytätietokoneiden tapaan eri oppilaiden yhteiskäytössä tai ne voivat olla henkilökohtaisia laitteita.

Kannettavissa tietokoneissa on samanlainen järjestelmä kuin pöytäkoneissa. Niitä voi käyttää ristiin keskenään ja samat ohjelmistot ovat käytettävissä.

Lukiolaisen laite on läppäri

Lukiolaiskannettava on tärkeä uusi palvelumme. Siinä myymme sähköisen lukion tarpeisiin soveltuvan laitteen, jossa ovat kaikki ohjelmistot valmiina ja tukipalvelu lukioajaksi. Nyt sen voi ostaa myös lukiolainen, jonka koululla ei ole kanssamme palvelusopimusta. Digabi-ohjelmistot ovat mukana, samoin koulujen paketissamme olevat sovellusohjelmat.

Mobiililaitteista

Omien laitteiden käyttö on koulujen tulevaisuutta. Se on sujuvuudeltaan paljon yhteislaitteita parempi. Suomen opetussuunnitelman uudistajat kertoivat pitävänsä omien laitteiden käyttöä lähivuosien TVT-onnistumisen edellytyksenä.

Oppilaiden ja opettajien laitteiden käyttö kouluissa onnistuu, jos perusasiat ovat kunnossa. Laitteiden on päästävä Internetiin, koska lähes kaikki aineisto käytetään sieltä. Kapasiteettia on oltava riittävästi, valtavasti suorastaan, koska kouluilla on enemmän ihmisiä ja laitteita kuin missään muualla. Seuraamme nykyisin tilannetta kouluilla, joissa laitteita on yhtaikaa päällä miltei kaksi kertaa enemmän kuin siellä on oppilaita. Tarvittava tukiasemien määrä on hyvin suuri, kymmenistä yli sataan koulua kohti.

Tässä asiassa tärkein tarjoamamme palvelu on nopeasti rakennettava suuren kapasiteetin langaton verkko. Se täyttää tärkeimmän tarpeen, eli sujuvan yhteyden Internetiin. Koulun muut palvelut yhdistetään siihen.

Erikoisuus on verkon toteutustapa. Suuri osa tukiasemista käyttää hyödyksi koulussa olevia opettajien tietokoneita. Ne ovat jo siellä missä ihmisetkin. Niille on valmis kaapelointi. Lisäämme tietokoneisiin antennimoduulin ja se alkaa toimia normaalina tukiasemana. (Katso video) Kustannukset ovat rajusti pienemmät kuin, jos käytettäisiin kaikkialla tavallisia tukiasemia.

Teknologiakasvatus

Uuden opetussuunnitelman perusteissa TVT:lle tulee uusi rooli osana teknologiakasvatusta. Sen osana on paljon puhuttu ohjelmointi, mutta teknologiakasvatukseen kuuluu paljon muutakin. Minä miellän sen osaksi yleissivistystä. Sen pohjalta ymmärtää kuinka maailma  toimii, millaiset asiat vaikuttavat arkipäivämme ilmiöihin. Peruskoulun ohjelmoinnin tavoitteena ei ole kouluttaa koodareita. Robottien kokeilun tavoitteena ei ole kouluttaa robotti-insinöörejä.

Tietokoneiden ohjelmistoihin olemme sisällyttäneet näihin liittyviä työkaluja. Ne ovat kaikilla asiakaskouluillamme käytettävissä. Lisäksi Nalle-robotti ja muut robotiikan välineet ovat meiltä ostettavissa rakennussarjoina tai valmiiksi koottuina.

Koulutusmielessä olemme järjestäneet myös teknologiateemapäiviä. Siellä kokonaiselle alakoululle järjestetään ohjelma päiväksi erilaisia välineitä hyödyntäen.

 

Sähköisten oppimateriaalien ja e-oppimisympäristöjen käyttö helpommaksi

Emme tuota oppimateriaaleja emmekä perinteisiä e-oppimisympäristöpalveluita. Teemme yhteistyötä niiden toimittajien kanssa. Luulen, että harva muu on yhdistänyt niitä useampaan koulusysteemiin. Yritämme tehdä näiden digitaalisen oppimisen välineiden käytön ja käyttöönoton mahdollisimman helpoksi. Useimmissa tapauksissa systeemien liittäminen on minuuttien asia ja onnistuu jopa opettajan itsepalveluna ilman, että se maksaa mitään. Kuukausien käyttöönotto- ja integraatioprojektit ovat menneisyyttä.

Koulutukset

Tietokonejärjestelmien käyttökoulutuksissamme ovat olleet lähes kaikki tuhannet opettajat asiakaskouluillamme.

Muita koulutuksiakin tarjoamme. Kaikkiin palveluihimme liittyviin alueisiin meillä on tarjolla koulutusta, joka on suunniteltu opettajan päivittäisen toiminnan näkökulmasta. Emme esimerkiksi kouluta tiettyä tekstin muokkausohjelmaa, vaan äidinkielen opettajia hyödyntämään yhteistoiminnallista näkökulmaa opetuksessaan. Siihen liittyvät välineet tulevat sitten käsiteltyä ja valmisteltua itsenäisesti käytettäviksi. Tämä pieni ero tuo koulutetun asian sellaisenaan käyttökelpoiseksi opettajan arjessa.

 

Jouni L.