Kesä näyttää jatkuvan vielä ainakin lämpötilojen puolesta, mutta koulutyö on jo alkanut peruskouluissa ja lukioissa. Kaikki oppilaat eivät ole edes malttaneet odottaa koulun alkua kotona, vaan ovat varmistaneet, että ovat varmasti paikalla ajoissa nukkumalla teltassa koulun pihalla. Näin lukuvuoden alussa kouluihin liittyvää uutisointia on ollut paljon laidasta laitaan – poliisin varoituksia autoilijoille, viivästyneitä remontteja, lomaustusuhkia, suomalaisen peruskoulun vientiponnisteluja ja tietotekniikan käytön ongelmia.

Näistä viimeisestä, koulujen tietotekniikasta, on uutisoitu myös pitkin kesää ja valitettavan usein uutisoinnin aiheena on ollut taitojen puute tai jonkin asian laiminlyönti. Yksi tutkimus sanoo, ettei tietoturva ole kohdillaan, toinen kertoo, etteivät opettajat osaa käyttää tietotekniikkaa ja kolmas paljastaa, etteivät oppilaat osaa käyttää edes Googlea, vaikka roikkuvatkin netissä kaiket päivät.

Lisäksi tänä kesänä Facebookin yksityisyyteen ja tietoturvaan liittyvät ongelmat ovat olleet yksi verkkojulkaisujen kestoaiheista tekniikan saralla. Milloin kaikki tiedot ovat kenen tahansa luettavissa ja milloin taas uusi mato on uhkaamassa napin takana. Yhdysvalloissa Facebookia vihataan yhtä paljon kuin perinteisiä inhokkeja, lentoyhtiöitä ja kaapelitelevisioyhtiöitä, mutta viha-rakkaus-suhde näyttää vielä toistaiseksi jatkuvan. Suomessa tämä on ajanut myös entisen koulujen verkkoyhteyden tukkijan, IRC-Gallerian, jyrkkään alamäkeen.

Kaikki tämä on johtanut keskusteluun yksityisyyden käsitteen muuttumisesta. Toiset sanovat, ettei sitä enää ole ja toiset pitävät siitä kiinni viimeiseen saakka. Ihan kaikkia hölmöilyjä ei kuitenkaan kannattane kertoa julkisesti, ettei Googlen toimitusjohtajan ideasta tule totta. Hän kertoi viime viikolla haastattelussa (WSJ), että teinien pitäisi valmistautua vaihtamaan nimensä tullessaan täysi-ikäisiksi, jotta hakukoneisiin tallentuneet hölmöydet eivät seuraisi heitä aikuisiällä.

Pikaisesti ajateltuna kaikki tämä kuulostaa varsin lohduttomalta, mutta suuri osa otsikoista taitaa mennä sensaatiohakuisuuden piikkiin. Järkevä käytös ja ohjelmistojen ja verkkojen ylläpito ovat kuitenkin tarpeen, jotta kauhukuvista ei tule edes osittain totta. Lisää opastusta kuitenkin tarvittaneen, jotta opettajat ja oppilaat osaisivat käyttää niin uusia verkkopalveluita kuin myös perinteisempiä toimisto-ohjelmistoja tehokkaasti. Välineiden tullessa tutummaksi niistä osataan ottaa yhä enemmän irti ja keksiä niille aivan uusia käyttötapoja.

Uudessa ja nopeasti muuttuvassa ympäristössä opittavaa ja kehitettävää on kuitenkin paljon. Opinsysin asiakkaita on mukana monenlaisissa kehittämishankkeissa ja olemme päässeet näkemään, miten innostus ja yksinkertainen idea voivat saada aikaan suuria. Vuosien varrella olen henkilökohtaisesti nähnyt monta loistavaa ja yksinkertaista käytäntöä, mm. blogien käytöstä koulun ja kodin viestinnästä. Tänä vuonna Opetushallituksen tukemissa hankkeissa kehitetään oppimisympäristöjä.

Propellipäille riittää siis vielä töitä, mutta kaikkien ei tarvitse tietää kaikkea tietotekniikasta. Vaikka siitä ei ole apua kaikkeen, niin opetus kuin vapaa-aikakin olisivat varmasti nykyisin kovin erilaisia ilman tietotekniikkaa.

Hyvää kouluvuotta kaikille tasapuolisesti!

Veli-Matti Lintu

P.S. Hyvistä oivalluksista kannattaa kertoa myös kaverille!